department of informatics

Web Analytics

Description: 

Resultate der Web-Analytics-Umfrage

Ausgewählte Highlights der Umfrage:

  • Die Befragten sind v.a. in folgenden Branchen tätig: Telekom/IT, Medien, Consulting und Handel.
  • 3/4 der Befragten arbeiten für KMUs! Web Analytics ist also nicht nur Angelegenheit von Grossunternehmen.
  • WA ist meist eine Angelegenheit des (Online)Marketings.
  • Meist wird nur 0-30% Stellenprozente investiert! (d.h. WA wird oft nur als Nebentätigkeit betrieben; die Bedeutung wird vom Management noch nicht erkannt.)
  • Google Analytics ist mit 64% auch in dieser Umfrage der dominierende Marktführer (vor eTracker, Omniture, Webtrends, Piwik, Webtrekk, & Econda)
  • Ganze 93% sind zufrieden mit ihrer Web Analytics Software!
  • Das Problem des Datenschutzes und der interdisziplinären Zusammenarbeit bereitet einigen Web Analysten Kopfzerbrechen.
  • Web Analytics dient zur Analyse der Website-Nutzung und des Besucherverhalten sowie zur Optimierung des Online-Marketings und der Website (Inhalte, Navigation, Usability).
Resultate zur Web Analytics Umfrage Die Resultate zur Web-Analytics-Umfrage sind Online!
740 Web-Analytics-Experten aus dem deutschsprachigen Raum haben an der empirischen Untersuchung teilgenommen.

Laden Sie hier den Bericht zur Umfrage herunter (PDF, 1.4 MB).

Der Lehrstuhl bedankt sich bei allen Teilnehmern der Umfrage recht herzlich.
Bei Fragen und Feedback steht Ihnen Darius Zumstein jederzeit gerne zur Verfügung.


Click to download

 


 

Definition of Web Analytics

According to the Web Analytics Association, Web Analytics (WA) is the measurement, collection, analysis and reporting of Internet data for the purposes of understanding and optimizing web usage.

The IS group defines WA as "the selection, definition, collection, analysis and evaluation of Key Performance Indicators (KPIs) and web metrics in order to verify the achievement of website-based business objectives."

Use of Web Analytics

Web analytics is useful to

  • better understand website traffic and usage
  • optimize the website (e.g. navigation, structure, usability, design, content)
  • analyze behavior of users and online customers
  • improve eCRM (customer orientation, acquisition & retention)
  • improve eMarketing (campaigns & search enginge optimization)
  • optimize eBusiness & eCommerce
  • website management & rational decision-making

Functionality of Web Analytics

Technically, in WA it can be distinguished between five different functionalities: the analysis of log files (server-side data collection), page tagging (client-side data collection), the use of packet sniff-ing, web beacons and reverse proxies.
In the most used client-site data collection method, a piece of JavaScript code is inserted in each HTML page. If a web page is loaded in the browser (number 1 to 4 in the figure below), the JavaScript is executed (5), a 1x1 pixel tag loaded (6), and all data regarding the page view and visitor’s action on the page is transmitted to a tracking server (7). Using cookies (8 and 9), data about the user and his sessions are recorded.

 Click to enlarge

Specific Research on Web Analytics

Further Publications on Web Analytics

Cover Web Analytics

Meier, A., Zumstein, D.: Web Analytics - Ein Überblick, dpunkt.verlag, Heidelberg, 2010.

Offizielle Webseite zur Broschüre:
wwww.WebAnalyticsWebControlling.org

 

 Logo  dpunkt.verlag
 

Click to enlarge

 

 

  • Zumstein, D.: Web Analytics - Analysing, Classifying and Describing Web Metrics with Fuzzy Logic, In: 6th International Conference on Web Information Systems & Technologies (WEBIST 2010), April 7-10, 2010, Valencia, Spain.
  • Zumstein, D., Meier, A.: Web-Controlling - Analyse und Optimierung der digitalen Wertschöpfungskette mit Web Analytics, In: Multikonferenz Wirtschaftsinformatik (MKWI 2010), Track IT Performance Management / IT-Controlling, February 23-25, 2010, Göttingen, Germany.
    Download paper (PDF, 552 KB)
  • Fasel, D., Zumstein, D.: A Fuzzy Data Warehouse Approach for Web Analytics, In: Proceedings for the 2nd World Summit on the Knowledge Society (WSKS 2009), September 16-18, 2009, Crete, Greece.
  • Zumstein, D., Kaufmann, M.: A Fuzzy Web Analytics Model for Web Mining, In: Proc. of the IADIS European Conference on Data Mining 2009 (MCCSIS), June 18-20, Algarve, Portugal.
Web & Data Mining

Zumstein, D., Hugi, P.: Unscharfe Klassifikation von Webkennzahlen, In: Knoll, M., Meier, A. (Hrsg): HMD - Praxis der Wirtschaftsinformatik, Heft 268 (Web & Data Mining), August 2009, S. 135-146.
 
Order at dpunkt

Logo HMD - Praxis der Wirtschaftsinformatik Logo  dpunkt.verlag
 

 

Click to enlarge

 

Student Projects on Web Analytics

  • Web Analytics - Vergleich und Analyse der Web Analytics Märkte, Bachelor Thesis, by Aleksandar Drobnjak, November 2010.
    Download Paper, (PDF, 3'400 KB)
  • Web Analytics in der Airline Branche, Bachelor Thesis, by Tomas Sedlacek, September 2009.
  • Web Analytics: Server- and client-side methods of data collection and analysis, Term Paper, by Muaz Cisse and Mariam Dembele,
    Download Paper (PDF, 1'205 KB)
  • eCommerce-Kennzahlen, Seminar Thesis, by Martin Surka, July 2008,
    Download Paper (PDF, 1'279 KB)
  • Web Analytics, Term Paper, by Bastian Kaelin, April 2008,
    Download Paper (PDF, 608KB)

Recommended Books about Web Analytics

Buch Web Analytics Marco Hassler

Hassler, M.: Web Analytics. Metriken auswerten, Besucherverhalten verhalten verstehen, Website optimieren, 2. Auflage, mitp, Heidelberg, 2010.

Order at Amazon
Download summery of the book (PDF, 156 KB, in German)

Aden, T.: Google Analytics. Implementieren. Interpretieren. Profitieren, Hanser, München, 2009.
Order at Amazon
 

Click to enlarge and to read the table of contents

Links

Web-Analytics.org - Webanalyse-Anbieter und News

Web Analytics Tools

Features & Data

 

 

Relevant Documents and Files: