department of informatics

Darius Zumstein

Darius Zumstein's picture

Profile

About: 

 

 

 

Contacts

Full Name: 
Dr. Darius Zumstein
Current Position: 
Web Analytics Professional
Private Contact: 

PhD Thesis

Domain of Interests & Research

  • Web analytics & web controlling
  • eBusiness, eCommerce & eMarketing
  • Online marketing performance measurement
  • Customer Relationship Management (eCRM)
  • Customer Data Warehousing (DWH)
  • Fuzzy Marketing Methods (FMsquare)
  • Fuzzy Classification
  • Web 2.0 & web-based business models
  • Drupal & Content Management Systems (CMS)

Education

Languages

  • German (mother tongue)
  • English (business fluent)
  • French (fluent)
  • Italian (basics)

Internal Activities

  • SES: Member of the faculty board (2007-2010)
  • CSWM: Mid-level faculty representive of the department DIUF (2007-2011)
  • Further education: Member of the commission (2008-2010)

External Activities

  • Web Analytics Professional, FriendScout24, Munich
  • External Web Analytics Consultant of BMW, FELD M 2011-2012
  • Different ongoing web (analytics) consulting projects 2007-2011
  • SFAL (Swiss Federation for Adult Learning): Content Manager 2002-2007
  • Kulturinformatik: Assistant in 2007

Memberships

  • GI: Gesellschaft für Informatik
  • WAA: Web Analytics Association
  • ACM: Association for Computing Machinery
  • EIASM: European Institute for Advanced Studies in Management
  • SwissICT: Schweiz. Verband für Informations- & Kommunikationstechnologie
  • ISOC: Information Society
  • IT Valley Fribourg

Publications & Conferences

  • Meier, A., Zumstein, D.: Web Analytics & Webcontrolling: Webbasierte Business Intelligence zur Erfolgssicherung, 1. Auflage, dpunkt Verlag, Edition TDWI, Heidelberg, 2012.
    Buch bestellen
  • Zumstein, D.:  Web Analytics- Explorative Analyse zu Einsatz, Nutzen und Problemen, Dissertation, Universität Fribourg, 2012.
    Download Dissertation (PDF, 6.141 KB)
  • Zumstein, D., Meier, A., Myrach, Th.: Web Analytics - Empirische Untersuchung über den Einsatz, Nutzen und die Probleme der Webanalyse, In: Multikonferenz Wirtschaftsinformatik (MKWI 2012), Braunschweig, 29.02. - 02.03.2012.
  • Zumstein, D.: Web Analytics with Fuzzines, In: Meier, A., Donzé, L. (Eds.): Fuzzy Methods for Customer Relationship Management and Marketing: Applications and Classification, IGI Global, Hershey, 2011.
  • Zumstein, D., Züger, D., Meier, A.: Web Analytics in Unternehmen - Empirische Untersuchung über den Einsatz, Nutzen und die Probleme der Webanalyse im deutschsprachigen Markt, In: Internal Working Paper, Departement für Informatik, Universität Fribourg, no. 2011-03, Juli 2011.
    Download Resultate (PDF, 1'400 KB)
  • Hoebel, N., Zumstein, D.: Trust and Privacy in the Web: Do Internet Users Feel Monitored on Websites? In: ACM Web Science 2011 (WebSci'11), June 14-17 (2011), Koblenz, Germany.
    Download Abstract (PDF, 3'200 KB)
  • Zumstein, D., Drobnjak, A., Meier, A.: Data Privacy in Web Analytics - An Empirical Study and Declaration Model of Data Collection on Websites, In: 7th International Conference on Web Information Systems (WEBIST 2011), May 6-9 (2011), Noordwijkerhout, Netherlands.
  • Zumstein, D., Drobnjak, A., Meier, A.: Transparente Deklaration von Web Analytics: In: Zeitschrift für Datenrecht und Informationssicherheit (digma), Mai 2011.
  • Zumstein, D. (Vermittler): Google Analytics - Segen für das Electronic Business oder Fluch für den Datenschutz?, Panel, 10. Internationale Tagung Wirtschaftsinformatik (WI2011), 16.-18. Februar 2011, Zürich.
    Download Panel Paper (PDF, 80 KB)
  • Meier, A., Zumstein, D.: Web Analytics - Eine Übersicht, dpunkt Verlag, Heidelberg, 2010.
    Download Cover inkl. Abstract (PDF, 565 KB)
  • Zumstein, D.: Web Analytics - Analysing, Classifying and Describing Web Metrics with Fuzzy Logic, In: 6th International Conference on Web Information Systems & Technologies (WEBIST 2010), April 7-10, 2010, Valencia, Spain, pp. 282-290.
  • Zumstein, D., Meier, A.: Web-Controlling - Analyse und Optimierung der digitalen Wertschöpfungskette mit Web Analytics, In: Multikonferenz Wirtschaftsinformatik (MKWI 2010), Track IT Performance Management / IT-Controlling, February 23-25, 2010, Göttingen, pp. 299-311.
    Download Paper (PDF, 552 KB)
  • Zumstein, D., Meier, A., Kaufmann, M.: Erfolgsmessung von NPO-Webplattformen, In: Fachzeitschrift für Verbands- und Nonprofit-Management (VM), 35. Jg., 3/2009.
  • Fasel, D., Zumstein, D.: A Fuzzy Data Warehouse Approach for Web Analytics, In: 2nd World Summit on the Knowledge Society, September 16-18, 2009, Crete, Greece, pp. 276-285.
    View Paper in eBook
  • Zumstein, D., Maharajah, P., Ferrante, R.: Online Customer Equity Management - Measuring and Maximising the Value of Finnair's Online Customers with Web Analytics, Project Paper, HSS 2009, Hanken School of Economics, Helsinki, Finland.
  • Zumstein, D., Hugi, P.: Unscharfe Klassifikation von Webkennzahlen, In: HMD - Praxis der Wirtschaftsinformatik, Heft 268, August 2009, S. 135-146.
  • Zumstein, D., Kaufmann, M.: A Fuzzy Web Analytics Model for Web Mining, In: Proc. of the IADIS Europ. Conference on Data Mining 2009 (MCCSIS), June 18-20, Algarve, Portugal, pp.59-66.
    Download Paper (PDF, 6'500 MB)
  • Zumstein, D., Hugi, P.: Fuzzy RFM Model, Proceedings of the 5th European Institute for Advanced Studies in Managament (EIASM) Research Conference on Relationship Marketing and CRM, Brussel, Belgium, November 20-21, 2008.
  • Zumstein, D.: Fuzzy Customer Capital Measurement, Proceedings of the 4th (EIASM) Workshop on Visualising, Measuring, and Managing Intangibles and Intellectual Capital (Doctoral Seminar), Hasselt, Belgium, October 22-24, 2008.
  • Zumstein, D., Werro, N., Meier, A.: Fuzzy Portfolio Analysis for Customer Relationship Management, Internal Working Paper, University of Fribourg, 2007.
  • Zumstein, D.: Customer Performance Measurement - Analysis of the Benefit of a Fuzzy Classification Approach in Customer Relationship Management, Master Thesis, University of Fribourg, 2007.
    Download Master Thesis (PDF, 4'611 KB)

Postgraduate Seminars & Further Education

Presentations

  • FH Zentralschweiz, CAS Business Information Analytics, Modul 4.2, Web Analytics, 29.10.2010
  • vmi, Spezial-Lehrgang, Marketing in NPO II, Web Analytics, 22.10.2010
  • iimt, Executive MBA, Module 3, Customer and Website Performance Measurement, 30.09.2010
  • iimt, Executive MBA, Module 3, Customer and Web Performance Measurement, 02.10.2009
  • iimt, Executive MBA, Module 3, Customer Data Warehouse, 26.09.2008
  • iimt, Executive MBA, Module 3, Customer Data Warehouse, 27.09.2007

Assisted Courses

  • Wirtschaftsinformatik II: Internet & eBusiness, FS2010
  • Wirtschaftsinformatik II: Internet & eBusiness, FS2009, Drupal exercises
  • Wirtschaftsinformatik I: Informationssysteme & Datenbanken, HS2008
  • Mediamatics I, HS2008
  • Wirtschaftsinformatik II: Internet & eBusiness, FS2008, Drupal exercises
  • Prozessmanagement (Information Management II), FS2008
  • Mediamatics I laboratory, HS2007
  • Mediamatics I course, HS2007
  • Wirtschaftsinformatik I: Informationssysteme & Datenbanken, HS2007

Assisted Seminars

  • Customer Relationship Management, FS2010
  • Fuzzy Marketing Methods, HS2009
  • eGovernment, HS2009
  • Customer Relationship Management, FS2009
  • Customer Relationship Management, FS2008
  • Mediamatics II (Web 2.0), FS2008

Assisted Student Projects

  • Konzeption und Implementierung einer Web Scorecard (Master Thesis), by Patrick Hugi (February 2012)
  • Success Factors, Traffic Analysis, and Advertising System for the Stagend Web Platform (Master Thesis), by Lorenzo Cimasoni (October 2011)
  • Web Analytics im Bereich Social und Semantic Web im Kontext der Unternehmenspraxis (Master Thesis), by Thomas Schär (Juanuary 2012)
  • Der Einsatz von Web Analytics in Unternehmen (Bachelor Thesis), by Dario Züger (October 2011)
  • Social Web Monitoring (Master Thesis), by Marcel Wehrle (März 2011).
  • Mobile Applikationen und deren Geschäftsmodelle auf der Basis von plattformübergreifenden OS, by Yves Deckenbrunnen (November 2010)
  • Analyse der Usability am Beispiel von Nespresso (Seminar Thesis), by Karolina Tomovic (November 2010)
  • Webbasierte Geschäftsmodelle im Web 2.0 am Beispiel von ricardo.ch (Seminar Thesis), by Emrah Basic (November 2010)
  • Relationalen Datenbanksystems für einen Onlineshop (Seminar Thesis), by Lorenz Schwob (November 2010)
  • Analyse von Online-Kundenbewertungen - Prototyp eines Rating Parsers (Seminar Thesis), by Elias Eggel (November 2010)
  • Web Analytics – Vergleich und Analyse der Web Analytics Märkte (Bachelor Thesis), by Aleksandar Drobnjak (November 2010).
  • Entwicklung eines semantischen Informationssystems zur Implementierung verkaufsunterstützender Methoden in einem Onlineshop (Bachelor Thesis), by Janick Mischler (November 2010).
  • Individualisierung durch Produktkonfiguratoren am Beispiel von dn-collection.ch (Seminar Thesis), by Pascal Burkhard (October 2010).
  • HTML5 (Seminar Thesis), by Dario Züger, June 2010.
  • Verwaltung der Kanuguides und Aspiranten der Vereinigung Kanuguide Schweiz mittels einer MySQL Datenbank (Seminar Thesis), by Christoph Kuert, January 2010.
  • Open Source Content Management Systeme in Nonprofit-Organisationen (Master Thesis), by Matúŝ Kmit', December 2009.
  • Drupal­Installaltionsprofil für eine protestorientierte Webkampagne einer NPO (Seminar Thesis), by Matúŝ Kmit', December 2009.
  • Geschäftsmodelle von Social Networking Sites am Beispiel von Facebook (Seminar Thesis), by Fernando Belfort, October 2009.
  • Web Analytics in der Airline Branche (Bachelor Thesis), by Tomas Sedlacek, September 2009.
  • Event 2.0 - Konzeption und Implementierung einer Event- sowie Informationsplattform basierend auf User-Generated-Content am Beispiel von Wowa.ch (Seminar Thesis), by Tim Treichler, September 2009.
  • Analytisches Customer Relationship Management - Einsatz und Potenziale von Data Warehouses und Kundendatenanalyse in einem Schweizer Telekommunikationsunternehmen (Master Thesis), by Betül Celem, May 2009.
  • Klassifizierungsmethoden im Anwendungsbereich der Geldwäscherei (EMBA Thesis), by Ronny Engel, December 2008.
  • Entwicklung von HTML zu AJAX: Native Programmiertechniken des Web 2.0 (Seminar Thesis), by Hélène Martenet, August 2008.
  • eCommerce Kennzahlen (Seminar Thesis), by Martin Surka, July 2008.
  • Relationale Datenbank für einen Landwirtschaftsbetrieb (Seminar Thesis), by Matthias Falk, April 2008.

Hobbies

  • Reading (literature, philosophy)
  • Cinema (thrillers, comedies)
  • Tennis, soccer, icehockey & skiing
  • PC & internet
  • Jass & Poker
Postal Address: 

 


History

Member for
9 years 30 weeks